Logopedie en dyslexie

 

Dyslexie

Om dyslexie te signaleren worden de richtlijnen gevolgd van het Dyslexie Protocol (2016). De leesvorderingen worden systematisch gevolgd.

Waar nodig wordt extra geoefend en/of extra instructie gegeven in de groep. Als het lezen en/of spellen langdurig achter blijft ondanks voldoende extra oefenen, dan wordt aan het eind van groep 5 bekeken of een leerling in aanmerking komt voor een dyslexie onderzoek. Hierbij wordt ook gekeken naar de totale leerontwikkeling.

De dyslexie onderzoeken worden zoveel mogelijk uitgevoerd in groep 6, meestal door een extern instituut, die bij vaststelling van Ernstige Dyslexie ook de behandeling uitvoert. Onderzoek en begeleiding worden vergoed door de gemeente via de Jeugdwet.

Als het onderzoek niet onder de vergoedingsregeling valt, dan wordt het uitgevoerd door een van onze eigen schoolpsychologen.

Als er sprake blijkt van dyslexie dan bekijken we opnieuw de onderwijsbehoefte voor lezen en spellen. We bekijken welke maatregelen we moeten nemen om de leerling zo optimaal mogelijk te laten functioneren.

Logopedie

De logopedist adviseert de leerkracht, maar ook ouders/verzorgers, hoe de spraak- en taalontwikkeling het beste gestimuleerd kan worden bij kinderen waar dit achterblijft. Onze logopedistes onderzoeken en behandelen leerlingen met spraak- en taalproblemen. Er wordt meestal individueel, maar ook in groepjes, gewerkt aan articulatie, woordenschat, taalbegrip, woordvorming, zinsvorming, verhaalopbouw en communicatie. Om erachter te komen of een leerling logopedie nodig heeft, worden de leerlingen die bij ons op school komen in groep 1 t/m 4 door de logopediste gescreend. De behandeling vanuit de logopedie richt zich eveneens voornamelijk op de leerlingen t/m groep 4. In uitzonderingssituaties krijgen ook leerlingen in groep 5 logopedische begeleiding. Het gaat daarbij om onderwijs gerelateerde problematiek. Bij leerlingen in hogere groepen of bij niet onderwijs gerelateerde logopedische problemen vervult de logopedist een adviserende rol en is verwijzing naar een vrijgevestigde logopedist mogelijk.

Dyslexiespecialist: adviseert welke begeleiding een leerling met ernstige problemen bij het lezen en/of spellen of met vastgestelde dyslexie nodig heeft. Ze coördineert ook de aanmelding voor een dyslexie onderzoek.